Transport maszyn drogą morską – co trzeba wiedzieć?

transport maszyn drogą morską

Kupując maszyny na terenie Europy najczęściej korzystamy z dostaw kurierskich lub specjalnych usług spedycyjnych. W tym celu wykorzystywane są samochodowy w ramach tzw. transportu ponadnormatywnego. W przypadku importu lub exportu towarów lub maszyn do Azji, na Daleki Wschód lub do Ameryki – najtańszym rozwiązanie jest transport droga morską. Co warto o nim wiedzieć?

Czym jest transport maszyn drogą morską?

Transport morski odbywa się pomiędzy portami morskimi, znajdującymi się praktycznie na terenie całego globu. Ten rodzaj transportu daje duże możliwości, albowiem na statek można załadować różnego typu towary, sprzęty lub maszyny. Dzięki transportowi drogą morską przesyłać możemy zarówno ponadgabarytowe maszyny lub produkty, jak i takie, które wymagają określonych warunków przechowywania, np. ustalonej temperatury.

Spedycja morska to usługa, która dedykowana jest przede wszystkim osobom lub przedsiębiorstwom, w których istotny jest duży przewóz ładunków. Większość maszyn w przypadku drogi morskiej przewożonych jest w specjalnych kontenerach:

  • o długości 20 stóp,
  • o długości 40 stóp
  • podwyższonych, tzw. 40 stóp 40HC,
  • chłodniczych,
  • typu Open Top,
  • Flat Track.

Jak przygotować maszyny do transportu morskiego?

Samodzielne przygotowanie maszyn przemysłowych lub innego sprzętu jest niezwykle trudne. Warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, takich jak firma Inrel: http://inrel.pl/. W ofercie firmy znaleźć można kompleksowe usługi polegające na przygotowywaniu oraz zabezpieczeniu maszyn oraz urządzeń przemysłowych do transportu droga morską.

Firma Inrel dobiera wszystkie środki zabezpieczające oraz przygotowuje we własnym zakresie skrzynie do transportu morskiego, które spełniają wymogi tzw. normy ISPM 15 (IPPC). Podczas przygotowywania maszyn do transportu morskiego uwzględnia się m.in. wizję lokalną oraz pomiary maszyn, które będą pakowane do wysyłki, pełen projekt oraz wykonanie skrzyń zabezpieczających, demontaż maszyn, posadowienie sprzętu w skrzyniach, zabezpieczenie (mechaniczne, środkami antykorozyjnymi, pochłaniaczami wilgoci), załadunek do kontenera morskiego.

Dodatkowo na indywidualne życzenie Klientów, firma Inrel wyposaża skrzynie także w dodatkowy osprzęt, jak: wskaźniki przechyłu skrzyni, czujniki udarowe, wskaźniki temperatur oraz wilgotoności. Wykonywany jest również opis skrzyń zgodnie z wymaganiami każdego przedsiębiorstwa.

Rodzaje transportu morskiego

Transport morski można podzielić na kilka rodzajów:

  • Full container load, czyli morski przewóz kontenerowy FLC – to rozwiązanie kontenerowe, zbiorcze;
  • Less container load, czyli morski drobnicowy przewóz LCL – towary lub maszyny składowane są na specjalnych paletach, w workach bądź kartonach;
  • Przewóz morski konwencjonalny, który dzieli się na dwa typy: dostarczanie towarów płynnych lub sypkich oraz produktów o dużych rozmiarach (tzw. ponadnormatywnych), do których zalicza się maszyny, części konstrukcji, a nawet elementy gotowych domów;
  • Przewóz morski RO-RO, czyli przewóz statkami pojazdów oraz maszyn poruszających się na własnych kołach.

Przewóz jakich ładunków obejmuje transport ponadnormatywny?

Przewóz ponadnormatywny ładunków morskich jest stosowany w zależności od potrzeb danego przedsiębiorcy lub możliwości floty przewoźnika. Najczęściej w myśl przepisów, ładunki transportowane drogą morską to:

  • ciężki sprzęt do pracy różnego typu, np. budowlany, drogowy lub górniczy.
  • maszyny rolnicze ponadgabarytowe,
  • linie produkcyjne,
  • urządzenia przemysłowe,
  • konstrukcje stalowe.